Webshop beginnen
Wilt u een webshop beginnen? Dan hebben wij voor u een aantal tips op een rijtje gezet die van belang zijn bij het beginnen van een webshop.
Online starterstips
Vind het gat in de markt
Bedenk een productlijn of een dienst dat innovatief is en zich onderscheid van de producten en diensten die al op de markt zijn. Wat is het Unique Selling Point van jouw product? Hoe kun je met jouw dienst de doelgroep bedienen? Maak een businessplan waarin je de visie en missie van je bedrijf beschrijft en bedenk concrete en meetbare doelen. Als dit alles uitgekristalliseerd is, is het zaak om een pakkende bedrijfsnaam te bedenken. Een logo en een huisstijl en het registreren van een website zijn de logische volgende stappen. Bij de ontwikkeling van de bedrijfsnaam kun je het best meteen het internet raadplegen of jouw naam al geclaimd is. Want hoe pakkender de naam, simpeler de URL, des te makkelijker is je website te vinden.
Registreer je bedrijf
Ondernemers dienen ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel, dus is het zaak dat je je daar gaat registreren. Een BTW nummer kun je daar vaak tegelijkertijd ook opvragen. Bedenk je dat je over al je verkochte producten BTW moet afdragen, dus zorg ervoor dat je zelf een boekhoudprogramma aanschaft of een boekhouder in de arm neemt die dit alles voor je kan regelen.
Gebruik een toegankelijk webshop systeem
Kies voor een toegankelijk systeem voor je webshop. Voor je klanten is het fijn als je shop geordend en overzichtelijk is. Voor je eigen gebruik is het fijn om een webshop aan te schaffen met een duidelijk CMS (content management systeem) zodat je zelf de webshop makkelijk kunt aanpassen en aanvullen. Dare to Shop is geheel gericht op het gebruikersgemak van koper en verkoper, bekijk hier onze abonnementen en zoek de variant uit die het beste bij jouw webwinkel en wensen past.
Bied meerdere betaalmogelijkheden aan
Bied jouw klanten een aantal betaalmogelijkheden, bijvoorbeeld vooraf overmaken of internetbankieren via iDeal. Voor spoedleveringen of situaties waarbij de klanten het item zelf willen komen ophalen is het fijn dat ze kunnen kiezen voor ‘Betaling bij ontvangst’. Deze keuzes geven je klant het gevoel van vrijheid en geven hen de mogelijkheid te betalen op de manier die zij het prettigst vinden.
Zet in op marketing
Wanneer je webshop gevuld is met jouw producten is het tijd om je internetwinkel te gaan promoten. Dit kan op allerlei mogelijke manieren. Bijvoorbeeld door social media te bestoken met berichten over jouw nieuwe webshop. Ga op zoek naar jouw doelgroep en zorgt dat ze jouw overal kunnen vinden. Speciale acties kunnen mensen over de streep trekken om producten aan te schaffen of om reclame te maken voor jouw webshop. Denk hierbij aan winacties of spaaracties. Adverteren via verschillende websites en via Google kunnen ook erg rendabel zijn. Zorg dat je wetteksten altijd up to date zijn en gebruik de juiste zoekwoorden in de teksten, zodat Google je webshop goed kan vinden.